Blog week 3 – Scrolling map, tiled?

Blog Picture 3
Hello!

Previously in the game we needed a scrolling background, however now we needed to start to actually make the background since it needs to mix up a bit so it would not seem so repetetive, and do other things like having a funktioning paralax, make a more flexible enviorment that could do more instead of just scrolling.

So we started to look at different ways of doing it, we had tiled wich Tommi suggested to us, and then we had the idea of doing everything from within the code just doing an array. However the array way takes longer time while tiled does the exactly same thing and you instantly get a visual feedback on how its going to look.

So we chose the tiled way, after looking at some tips on how tiled worked with the code I tried to figure out a way how to do it, but without any succsess I chose to look at a tutorial. Found a good one that explained it nicely, so i decided to try it out. But once again without any succsess i could not figure out what the program wanted to get it to work, however hope was not gone yet! So i contacted the programming group just to hear if someone got it to work, and i got another tutorial on how to do it. So i followed that tutorial and the same thing happend again, it did not work.

Plan B! Wich I am now currently workign on, so first of all was to create the sprites for it. Since i will be reusing the same squares and just change the texturerect I can easily make it look less repetable, at the same time I also created the sides and it was the same thing there, less repetable. However now i could try to fiddle with the paralax scrolling, all i did was to make the sides that are closer move a bit faster, and it did all the diference.

After that I have not done anymore but I am planning to when we start with the array diffrent sets of tiles will show, and/or maybe a random generated number will decide what to draw on each of the sprites, we have yet to decide that. But with this we can start designing the level for the game. Plannign on making the same way on how enemies should spawn also, its a good but a time consuming way.

Blog week 3 – Scrolling map, tiled?

En reaktion på ”Blog week 3 – Scrolling map, tiled?

  1. Hejsan, Christoffer! Intressant blogginlägg du har gjort. Det du skulle göra i veckans arbete var alltså att skapa en bakgrunds som ska scrolla sig igenom spelet som ska ge en effekt av att spelaren rör sig framåt. Hur du gjorde var att använda dig utav ”tiles” och ”arrays”, skulle vara bra ifall du gav en översiktlig förklaring på vad ”tiles” och ”arrays” är för nånting. Just nu så vet jag bara om att ni använde er av ”arrays” men att ni fick tips av Tommi, att använda ”tiles” istället som gjorde samma sak som ”arrays” fast gick snabbare att gör men jag vet fortfarande inte riktigt vad dessa två ord gör.

    Hur du förklara hur du gjorde tyckte jag var lite rörigt. Som jag uppfattade det så tänkte du lösa bakgrunds scrollandet först med att använda dig utav ”tiles” men det verkande uppstå problem med det momentet så du gick vidare till plan b. I plan b vet jag dock inte om du fortfarande användare dig utav ”tiles” eller om du har bytt vidare till något annan teknik. Du blir dock mer tydligt i plan b vad du har gjort för just plan b. Tycker du gjorde ett bra jobb med att förklara varför du gjorde som du har gjort. Du använde första av ”arrays” men sen bytt du till ”tiles” eftersom det gör samma sak som en ”array” fast det går mycket snabbare. Men det uppstod ett problem med ” tiles” så du gixk vidare till plan b. Överlag bra jobbat med blogginlägget och bakgrunds scrollandet.

    Gilla

Lämna en kommentar